18+0 idag

Sjuk och ynklig är precis vad jag är! Och ingen Andreaz hemma heller som kan ta hand om sin sjuka gravida sambo. Men snart kommer han hem från jobbet. Jag har parkerat i sängen hela dagen, sovit och druckit vatten i hopp om att bli frisk. Har fått lite frisk luft när jag har rastat Luddis och när jag körde Andreaz till bilen vid lunch.

Imorgon börjar plugget, tur för mig att det är på distans. Annars hade jag alrig orkat! Så det ska bli kul att se hur det går för mig.. För hoppningsvis bra ;) Nu ska jag fortsätta kolla på tv i sängen med popcorn och saft :)

 

Idag är jag i vecka 18 (18+0) Och går imorgon in i vecka 19 (18+1) Tre dagar kvar till ultraljuet, då får vi veta om bebisen mår bra och växer som den ska. Ett mer exakt datum för ankomsten, hur många som gömmer sig i min mage och så ska vi ta reda på om det är en pojke eller flicka där i :) Inte för att det har någon som hellst betydelse, men jag är så nyfiken att jag inte kan hålla mig! Jag har hela tiden trott att det är en tjej, men nu börjar jag bli osäker.. Men måste jag gissa så säger jag nog tjej. Och jag skulle nog inte bli förvånad om det är tvillingar, bara en chansning ;) Och Andreaz tror att det blir en pojke. Moa och William säger båda två att et är en tjej i min mage. Så det ska bli jätte spännande och se vem/vilka som gömmer sig där i <3

Tror ni att det blir en tjej eller kille? En eller två stycken?


Nu kan fostret höra! Benen i innerörat och nerverna till hjärnan är utvecklade. Fostret kan höra ljudet av blod som pumpas genom navelsträngen och moderns hjärtslag. Det kan till och med bli skrämt av höga ljud.

Fostret kan också svälja. Han eller hon kan svälja så mycket som 1 liter fostervatten under en dag. Nya forskningsresultat indikerar att fostret redan kan känna törst. Törsten kan vara anledningen till att barnet sväljer för att hålla det skyddande fostervattnet på en jämn nivå.

Fram tills nu har fostrets skelett varit mjukt men nu börjar det att hårdna. De första benen att hårdna är de som finns i benen och i innerörat. Handflatorna har sin rätta form och nu utvecklas fingeravtrycken.

Barnet är känsligt för ljus och det kan göra grimaser, vinka och reagerar på ljud och stötar. Det är vanligt att man känner fostrets rörelser i magen för första gången i vecka 18-20. Än känns det inte som sparkar och slag - snarare som fjärilar i magen.

 

http://se.babycenter.com/video/pregnancy/weeks-15-to-20-pregnancy/

 

Så här ser bebisen ut i vecka 18.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0